29 Ocak 2016 Cuma

Okuma Atlası


Meslek hayatına oldukça erken dönemde noktayı koyduktan sonra, ertelenmiş okumalar için kendimce şablonlar oluşturmayı düşündüm. Tamamen kendi seçimlerim ve ihtiyaçlarım doğrultusunda,  belirlediğim konularda, tarihsel olgular temelli tablolar oluşturmaya başladım. Niyetim bu tabloları geniş ilgi alanlarım için kılavuz olarak kullanmaktı.

Bağlamından kopuk okumaların, beklediğim yararı sağlamayacağını düşündüğümden, alt konuların da tablolarını oluşturmaya giriştim. Sonuçta, oldukça zaman alıcı çabayla, oylumlu ve başlangıç niyetimi aşan bir birikim ortaya çıktı.

Tarih, sanat, kültür ve felsefe ana başlıkları altında toplanan bu tabloları bir araya getirerek kaybolmalarını önlemeyi amaçladım.

Kaynakçada belirttiğim yapıtlardan yaptığım alıntılar ile şematik sunumu anlaşılır kılmaya gayret ettim. Bu yaklaşım başlangıçtaki amacıma da hizmet edecekti. Okuduğum konunun önünü, arkasını bağlantılarını bir bakışta görebilecektim. Bu tablolar giderek zayıflayan belleğim için de anımsama işlevi görecekti.

Bilgisayarda hazırlanan ve uzun şeritler halinde oluşturulan çalışma yaklaşık 3-4 yılımı aldı. Çalışma bir aşamaya geldiğinde, oldukça uzun şeritler nedeniyle kullanışsız bir yapı ortaya çıktı. Tüm konuları yeniden ele alarak (kısmen boşlukları da doldurarak) birer sayfalık hale dönüştürdüm.

Bu çalışma sürecinde Felsefe Ekibi’ne katıldım. Güney’in öncülüğünde bir grup gönüllü olarak, o dönem için sanal ortamda yeterince yer bulmamış felsefe konularında amatörce bir bellek oluşturmaya çalıştık. “Okuma Atlası” çalışması değişik formatlarda Felsefe Ekibi’nin forum ve sitesinde yer aldı. 

Özellikle teknik nedenlerle, Felsefe Ekibi sitesinin yayım hayatı son bulunca, burada yer alan birikim de görünmez hale geldi. Henüz bitmemiş olan çalışmayı paylaşmaya karar verdim. En azından sayfaların birer “düşünme kutusu” işlevi göreceğini umuyorum.

Paylaştığım içerik, eleştiriye ve geri bildirime açıktır.

B.Berksan

Not: Alıntıladığım, kaynak olarak bağlantı verdiğim hiç bir metne kefil değilim :)

6 yorum:

  1. Güzel bir blog, emeğinize sağlık ve teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  2. Muhteşem bir blog. Birikiminiz ve emeğinize hayran oldum. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  3. Ben de kendi çalışmalarım için tarih şeritleri oluşturayım derken bunu tam da hayal ettiğim gibi sizin yaptığınızı keşfettim. Emeģinize sağlık ve bizlerle paylaştığınız için teşekkür ederim. İnceledikçe geri dönüş yaoacaģım size. İyi çalışmalar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de teşekkür ederim. Yorumlarınızı bekliyorum.

      Sil