27 Ekim 2016 Perşembe

Okuma Atlası Kullanım Kılavuzu

Okuma Atlası yaklaşımı temelde, bir göz atışıyla bilgi edinmeyi amaçlayan tablolardan oluşuyor.  (Felsefe ve sanat sayfaları dâhil)

Tablolar zaman dizimi sütunları bağlamında biçimlendirildi. Birbirlerine gönderme yapan tablolar aracılığıyla “büyük resmi” görme ve bu bağlamda kendine özgü görüşler üretmeye yönelik yol göstericilik hedefleniyor.

Okuma Atlası belirli bir coğrafyayı kapsıyor. Doğu Akdeniz'i merkez alan bir mekânın, tarihsel derinliğine bakıldığında, zamanlarının ileri uygarlıkları olarak; eski Mısır, Mezopotamya, İran, Anadolu-Ege uygarlıkları öne çıkmaktadır.

Anadolu ve komşu coğrafyada ise ; bazı ara dönemler dışında, Yunan Kolonileri ve Kent Devletleri, daha sonra İskender'in ardıllarının Helenistik Krallıkları, Roma İmparatorluğu ve onun rakibi İran'daki Pers hanedanı ve ardılları bir sürekliliğin taşıyıcısıdırlar. Bu süreç bizlerin bugün de tartıştığımız doğu-batı ayrımının(aynı zamanda beraberliğinin) şekillendiği bir dönemin başlangıç izlerini barındırmaktadır.

Kavimler göçü, ilkçağ uygarlıklarının sürekliliğini kesintiye uğratan kırılma noktası olmuştur. Bu dönemi; yıkılan Roma'nın doğu parçasında daha çok Grek karakteri taşıyan Bizans İmparatorluğu’nun tüm ortaçağı kapsayan hayatı, İslamiyet'in ortaya çıkışı ve yükselişi izlemiştir. Batıda ise bir kaos dönemini takiben, Germen kavimlerinden Frankların Frank Krallığı ile bugünkü Almanya'yı ve Avusturya'yı önceleyen Kutsal Roma Germen İmparatorluğunun feodalizme doğru evrilen merkezi yönetimleri görülmektedir. Batı Avrupa'da İngiltere ve İspanya'nın rolleri de göz ardı edilmemelidir. Rusya da her zaman önemli bir aktör olmuştur.

Rönesans siyasi olmaktan ziyade, batının kültürel sürekliliğinin ileriye doğru atılımını sağlayan bir anımsama dönemidir.

Batı ülkelerinin uluslaşma süreçlerine paralel olarak okuma atlasında  her biri için bağımsız zaman dizimi şemaları (tablolar) yer almaktadır. Bu şemaların başlangıç tarihleri ulus öncesi dönemleri kapsayacak şekilde seçilmiştir.

Türk Kavimlerinin Orta Asya'dan başlayan ve hep daha çok batıya doğru ilerleyen yürüyüşleri kimileri için  tanıdık olmakla birlikte, bu sürece yol göstermeye çalışan şemalar daha detaylı planlanmıştır. Moğollar konusunda olduğu gibi, merkez alınan coğrafyadan Çin sınırlarına kadar gidişi Türklerin tarihi zorunlu kılmıştır. Moğol İmparatorluğunun yaşam süreci, Türklerin Batı Asya'ya hareketlerinin de tarihini içermektedir.

Olguların ve kültürel etkinliklerin yoğunluğuna göre zaman dizim şemalarının tarih ölçekleri farklı şekilde tasarlanmıştır. Önemli olaylar için (Fransız İhtilali gibi) büyüteç şeritlerle zaman ölçeği genişletilmiş, olgulara daha detaylı bakış olanağı sağlanmaya çalışılmıştır.
Şemalarda, ele alınan uygarlığın coğrafyasında ortaya çıkan kültür akımları, kültür adamları siyasi sürece paralel olarak yer almaktadır.

Ayrıca daha ayrıntı isteyenler için, bu tablolara eşlik eden farklı kaynaklardan alıntılanmış metinler eklenmiştir.  

Tabloların algılanması başlangıçta sorunlar yaratabilir. Tablolarda bir çok ikon, gösterge yer almaktadır. Genel dizilim konseptini anlamak için aşağıda bazı görsel açıklamalar paylaştım. Görme ve zihin ilişkisi kurulup tablolara alışkanlık elde edildiğinde, görsellerin daha hızlı ve etkin algılanabileceğini umuyorum.

Tablolarda yer alan büyüteçlerden ilgili sayfalara gidilebilir. Zaman içinde tablolarda yer alan tüm ikonları canlı bağlantı sekmeleri gibi yapılandırmayı amaçlıyorum.

Blogda yer alan konularla ilgili güvenilir ve içeriği uygun dış bağlantılar vermek de amaçlarım arasında. Bu bağlamda yapacağınız öneriler de katkı sağlayacaktır.

Sonuçta, tarih, felsefe, sanat konularını içeren blog sayfaları, birbirleriyle bağlantılandırılarak, çoklu düşünümler için, bir ortam oluşturulmaya gayret edilmiştir.


BBerksan


13 yorum:

  1. Teşekkür ederim. Eleştirel yorumların artmasıyla sayfaların daha yararlı ve kullanışlı hale geleceğine inanıyorum.

    YanıtlaSil
  2. Çok güzel bir sayfa gerçekten büyük emek vermişsiniz..

    YanıtlaSil
  3. Tebrikler çok güzel iş yapmışssınız

    YanıtlaSil
  4. Sosyal bilgiler dersi icin cok yararli. Gorseller var tebrikler. Takipteyiz

    YanıtlaSil
  5. Teşekkür ederim. Sayfaları güncellemeye devam ediyorum. Ayrıca yeni sayfalar da ekleyerek "Okuma Atlası" nı genişletme gayretindeyim :)

    YanıtlaSil
  6. metinlerin altında kaynakçalar neden yok?

    YanıtlaSil
  7. Metinlerin bir çoğunda kaynak belirtildi. Bir kısım metinler daha önceden derlendiğinden kaynak belirtmede sorun olabilir. Onları da zaman içinde tamamlamayı umuyorum. B.Berksan.

    YanıtlaSil
  8. Öğrenmenin/öğretmenin en iyi yöntemini başarıyla uygulamışsınız, tebrikler.

    YanıtlaSil
  9. Harikasınız Tebrik ediyorum

    YanıtlaSil
  10. Elinize saglik,ozellikle görseller cok guzel. Bir de pek anlatilmayan uzakdogu tarihi ile hindistan vs olsa harika olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Konuları belli bir alanla sınırlamak zorunda kaldım. Bu haliyle dahi güncellemek v.s. oldukça güç.

      Sil
  11. Emeğinize sağlık, çok iyi işler yapmışsınız. Acaba bu okuma atlaslarını hangi programla yaptığınız?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Excel programı kullandım.

      Sil