Okuma Atlası yaklaşımı temelde,
bir göz atışıyla bilgi edinmeyi amaçlayan tablolardan oluşuyor. (Felsefe ve sanat sayfaları dâhil)
Tablolar zaman dizimi sütunları
bağlamında biçimlendirildi. Birbirlerine gönderme yapan tablolar aracılığıyla
“büyük resmi” görme ve bu bağlamda kendine özgü görüşler üretmeye yönelik yol
göstericilik hedefleniyor.
Okuma Atlası belirli bir coğrafyayı
kapsıyor. Doğu Akdeniz'i merkez alan bir mekânın, tarihsel derinliğine
bakıldığında, zamanlarının ileri uygarlıkları olarak; eski Mısır, Mezopotamya,
İran, Anadolu-Ege uygarlıkları öne çıkmaktadır.
Anadolu ve komşu coğrafyada ise ;
bazı ara dönemler dışında, Yunan Kolonileri ve Kent Devletleri, daha sonra
İskender'in ardıllarının Helenistik Krallıkları, Roma İmparatorluğu ve onun
rakibi İran'daki Pers hanedanı ve ardılları bir sürekliliğin taşıyıcısıdırlar.
Bu süreç bizlerin bugün de tartıştığımız doğu-batı ayrımının(aynı zamanda
beraberliğinin) şekillendiği bir dönemin başlangıç izlerini barındırmaktadır.
Kavimler göçü, ilkçağ
uygarlıklarının sürekliliğini kesintiye uğratan kırılma noktası olmuştur. Bu
dönemi; yıkılan Roma'nın doğu parçasında daha çok Grek karakteri taşıyan Bizans
İmparatorluğu’nun tüm ortaçağı kapsayan hayatı, İslamiyet'in ortaya çıkışı ve
yükselişi izlemiştir. Batıda ise bir kaos dönemini takiben, Germen
kavimlerinden Frankların Frank Krallığı ile bugünkü Almanya'yı ve Avusturya'yı
önceleyen Kutsal Roma Germen İmparatorluğunun feodalizme doğru evrilen merkezi
yönetimleri görülmektedir. Batı Avrupa'da İngiltere ve İspanya'nın rolleri de
göz ardı edilmemelidir. Rusya da her zaman önemli bir aktör olmuştur.
Rönesans siyasi olmaktan ziyade,
batının kültürel sürekliliğinin ileriye doğru atılımını sağlayan bir anımsama
dönemidir.
Batı ülkelerinin uluslaşma
süreçlerine paralel olarak okuma atlasında
her biri için bağımsız zaman dizimi şemaları (tablolar) yer almaktadır.
Bu şemaların başlangıç tarihleri ulus öncesi dönemleri kapsayacak şekilde
seçilmiştir.
Türk Kavimlerinin Orta Asya'dan
başlayan ve hep daha çok batıya doğru ilerleyen yürüyüşleri kimileri için tanıdık olmakla birlikte, bu sürece yol
göstermeye çalışan şemalar daha detaylı planlanmıştır. Moğollar konusunda
olduğu gibi, merkez alınan coğrafyadan Çin sınırlarına kadar gidişi Türklerin
tarihi zorunlu kılmıştır. Moğol İmparatorluğunun yaşam süreci, Türklerin Batı
Asya'ya hareketlerinin de tarihini içermektedir.
Olguların ve kültürel
etkinliklerin yoğunluğuna göre zaman dizim şemalarının tarih ölçekleri farklı
şekilde tasarlanmıştır. Önemli olaylar için (Fransız İhtilali gibi) büyüteç
şeritlerle zaman ölçeği genişletilmiş, olgulara daha detaylı bakış olanağı
sağlanmaya çalışılmıştır.
Şemalarda, ele alınan uygarlığın
coğrafyasında ortaya çıkan kültür akımları, kültür adamları siyasi sürece
paralel olarak yer almaktadır.
Ayrıca daha ayrıntı isteyenler
için, bu tablolara eşlik eden farklı kaynaklardan alıntılanmış metinler
eklenmiştir.
Tabloların algılanması
başlangıçta sorunlar yaratabilir. Tablolarda bir çok ikon, gösterge yer
almaktadır. Genel dizilim konseptini anlamak için aşağıda bazı görsel
açıklamalar paylaştım. Görme ve zihin ilişkisi kurulup tablolara alışkanlık
elde edildiğinde, görsellerin daha hızlı ve etkin algılanabileceğini umuyorum.
Tablolarda yer alan büyüteçlerden ilgili sayfalara
gidilebilir. Zaman içinde tablolarda yer alan tüm ikonları canlı bağlantı
sekmeleri gibi yapılandırmayı amaçlıyorum.
Blogda yer alan konularla ilgili güvenilir ve içeriği uygun
dış bağlantılar vermek de amaçlarım arasında. Bu bağlamda yapacağınız öneriler
de katkı sağlayacaktır.
Sonuçta, tarih, felsefe, sanat konularını içeren blog
sayfaları, birbirleriyle bağlantılandırılarak, çoklu düşünümler için, bir ortam
oluşturulmaya gayret edilmiştir.
BBerksan
Teşekkür ederim. Eleştirel yorumların artmasıyla sayfaların daha yararlı ve kullanışlı hale geleceğine inanıyorum.
YanıtlaSilÇok güzel bir sayfa gerçekten büyük emek vermişsiniz..
YanıtlaSilTebrikler çok güzel iş yapmışssınız
YanıtlaSilSosyal bilgiler dersi icin cok yararli. Gorseller var tebrikler. Takipteyiz
YanıtlaSilTeşekkür ederim. Sayfaları güncellemeye devam ediyorum. Ayrıca yeni sayfalar da ekleyerek "Okuma Atlası" nı genişletme gayretindeyim :)
YanıtlaSilmetinlerin altında kaynakçalar neden yok?
YanıtlaSilMetinlerin bir çoğunda kaynak belirtildi. Bir kısım metinler daha önceden derlendiğinden kaynak belirtmede sorun olabilir. Onları da zaman içinde tamamlamayı umuyorum. B.Berksan.
YanıtlaSilÖğrenmenin/öğretmenin en iyi yöntemini başarıyla uygulamışsınız, tebrikler.
YanıtlaSilHarikasınız Tebrik ediyorum
YanıtlaSilElinize saglik,ozellikle görseller cok guzel. Bir de pek anlatilmayan uzakdogu tarihi ile hindistan vs olsa harika olur.
YanıtlaSilTeşekkür ederim. Konuları belli bir alanla sınırlamak zorunda kaldım. Bu haliyle dahi güncellemek v.s. oldukça güç.
SilEmeğinize sağlık, çok iyi işler yapmışsınız. Acaba bu okuma atlaslarını hangi programla yaptığınız?
YanıtlaSilTeşekkür ederim. Excel programı kullandım.
Sil